Lapsi, jos et ole kunnolla, niin sinut lähetetään Bauhausiin!
Näin kuulemma, Weimarin
Bauhaus-museossa nähdyn dokumentin mukaan, uhkailtiin huonosti käyttäytyviä
kakaroita Weimarin tasavallan ensimmäisinä vuosina. Ja kun katsoo, mitä bauhäuserit
saivat aikaiseksi, niin ei ole epäilystäkään, etteikö vuonna 1919 Weimariin
perustettu taide- ja arkkitehtuurikoulu Bauhaus olisi näyttäytynyt paikallisten
silmissä hieman kummajaiselta.
Alun perin pyöräretkeksi ajateltu Weimarin vierailu muuttui
parin päivän reissuksi, suuntautuen Bauhausin jalanjäljille sekä Weimariin että
Dessauhun. Yhden yöpymisen matkaa tehtiin kaksi päivää lähijunilla,
keskiviikkona Marburgista ensin Kasselin kautta Weimariin ja sieltä vielä
samana iltana Dessauhun. Seuraavana päivänä paluumatka Hallen ja Kasselin
kautta takaisin Marburgiin. Matkan mahdollisti Deutsche Bahnin koko maan
kattava lähijunaverkko ja etenkin Quer-Durchs-Lands-Ticket,
joka kustansi kahdelta henkilöltä 48 euroa päivää kohden. Kohtuullisen halpaa,
mutta lähijunien vuoksi myös kohtuullisen aikaa kuluttavaa puuhaa. Siltikin,
DB:n lähijunaliput antavat hyvän mahdollisuuden matkustaa pisin maata.
Weimariin siis.
Weimar on tunnettu ennen kaikkea kahdesta runoilijasta,
Goethestä ja Schilleristä. Saksan historiaa tuntevat muistanevat myös nk. Weimarin tasavallan,
eli Saksan ensimmäisen tasavallan, jonka perustuslaki allekirjoitettiin kaupungissa
elokuussa 1919. Jos kronologiaa seurataan, niin suurelle yleisölle varmaan jossain
kohtaa toisen maailmansodan historiaa selatessa tulee vastaan Buchenwaldin keskitysleiri,
mikä sekin sijaitsi Weimarissa. Unholaan ovat sen sijaan jääneet
Weimarin/Thüringenin muut kuuluisuudet, kuten Saksi-Weimarin herttuatar Maria
Pavlovna Romanova, joka ilahdutti esi-isiämme olemalla Venäjän tsaarin Paavali
ensimmäisen tytär. Muistutettava tosin on, että kaupungin kuuluisuuksiin kuuluu
myös vuonna 1919 perustettu taidekoulu Bauhaus. No, ei Bauhaus nyt mitenkään
suurelta yleisöltä unholaan ole varmaankaan jäänyt, vaikka sen ensimmäisen
toimipisteen sijaintia ei nyt kukaan muistaisikaan. Walter Gropiuksen
luomus, Bauhaus, toimi Weimarissa vuosina 1919–1925 ja meillä oli mahdollisuus
matkata tämän taidekoulun ensimmäisen vaiheen historian lähteille.
Goethe ja Schiller Weimarin Teatteriaukiolla
Bauhaus-museo
Saavuimme alkuiltapäivästä Weimariin, keskelle Schiller- ja
Goethe-myyntikojujen, -kahviloiden, -suklaiden, -lähteiden ja -ostokeskusten
maailmaa. Missä Goethe, niin eikös vieressä Schiller. Juu, kaikki lukijat
tietänevät esimerkkejä historian merkkihenkilöiden hyväksikäyttämisestä, mutta Bauhausia kaupunki muistaa hieman
vastahakoisesti: Klassik Stiftung Weimar hallinnoi myös Bauhaus-museota, mutta
kaikki markkinointikikat ja toiveet turistien euroista on langetettu
romantiikan ajan runoilijoiden harteille. Bauhaus mainitaan, mutta sitä ei
käytännössä huomaa katukuvassa missään. Ja Bauhausista kiinnostuneen
vierailijan kannalta rahastus on vieläkin kohdistetumpaa: Säätiön ylläpitämä
Bauhaus-museo kaupungin keskeisellä paikalla puoskaroi turistia tarjontaan
nähden ylihintaisella 4,50 euron pääsylipulla, mikä oikeuttaa sinut katsomaan
20 minuutin mittaisen dokumenttielokuvan ja vierailemaan yhdessä huoneessa,
missä on esillä jonkin verran kuuluisimpien Bauhaus-taiteilijoiden töitä
(jäljennöksinä) ja jonkin verran taidekoulun muuton yhteydessä Weimariin
jääneitä oppilastöitä. Mielenkiintoista, juu, mutta kun Stiftung ilmoittaa nykyisellään
pitävänsä hallussa yli 10 000 Bauhaus-esineen laajuista kokoelmaa, niin
tuosta esinemerestä olisi varmaan saanut muutakin irti kuin yhden huoneellisen
verran itsestäänselvyyksiä.
Johannes Ittenin arkkitehtooninen veistos Turm
des Feuers Bauhaus-museon aulassa.
(Michael Siebenbrodtin valmistama kopio vuodelta 1996)
Mielenkiintoista sekin, että silloin kun oppilastöitä
inventoitiin vuonna 1966, niin sen pohjalta tehtiin näyttely ja se vieraili
Suomessa varsin tuoreeltaan, heti seuraavana vuonna. Palaamme myöhemmin Suomen
ja Bauhausin yhtäläisyyksiin, mutta mielenkiintoista olisi tarkastella tuon
ajan kotimaista reseptiota ja Bauhausia kohtaan osoitettua huomiota taide- ja
kulttuuripiireissä. Tuliko näyttely derkkuyhteyksien, eli Neuvostoliiton
satelliittien kanssa harjoitetun kulttuuripolitiikan vuoksi tai seurauksena vai
puhtaasta mielenkiinnosta Bauhausiin, sen vaiheisiin ja sen taiteeseen.
Kun Weimarin museoanti Bauhausia kohtaan oli sanalla sanoen
suppeaa, niin mielenkiintoisemman näkökulman taidekouluun ja sen historiaan
tarjosi vierailu Bauhaus Universitätin
tiloissa. On verratonta, että yliopisto käyttää edelleen samoja tiloja, tosin
osittain modernisoituina, samaa tarkoitusta varten kuin Bauhausin aikaankin. Näissä
tiloissa ei vielä Bauhausin kädenjälki näkynyt niin paljoa kuin se tulisi
näkymään Dessaussa, mutta Henry van de Velden
(Kunstgewerbeschule Weimar -taideteollisuuskoulun johtaja, eli käytännössä
Gropiuksen edeltäjä) kädenjälki näkyi kampuksella, mm. portaikossa. Bauhausista
muistuttivat myös yliopiston silloisen päärakennuksen portaikossa olevat
Bauhaus-maalaukset ja tietenkin Gropiuksen suunnittelema johtajan huone, missä
emme valitettavasti päässeet vierailemaan. Vinkkinä: alueella järjestetään
ohjattuja Bauhaus-kävelyitä, mutta emme nyt tällä kertaa edes kysyneet hintaa
saatikka ajankohtaa. Tiketteja kierrokselle voi hankkia ainakin Bauhaus
Universitätin ent. päärakennuksen takapihalla sijaitsevasta kahvilasta.
Henry van de Velden suunnittelema portaikko Bauhaus-Universitätin tiloissa
Bauhaus oli koko elinkaarensa ajan myös poliittinen ja taidekoulu
oli mukana joko politiikassa itse tai sitten sitä pidettiin politiikan
välineenä. Yksi poliittinen kannanotto, mikä Weimarissa vierailevan muotojen
etsijän kannattaa käydä katsomassa, on Walter Gropiuksen suunnittelema ja alun
perin vuonna 1922 rakennettu muistomerkki Denkmal
der Märzgefallenen Weimarin Historiallisella hautausmaalla. Muistomerkki
oli Gropiuksen kannanotto äärioikeiston vallankaappausyritystä vastaan nk. Kapp-Putschin yhteydessä
maaliskuussa 1920. Bauhausin muutettua Dessauhun ja kansallissosialistien
noustua valtaan, muistomerkki hävitettiin, mutta se rakennettiin uudelleen
vuonna 1946.
Walter Gropiuksen suunnittelema Denkmal der Märzgefallenen (1922)
Weimarin Historiallisella hautausmaalla. Kopio vuodelta 1946.
Saksan äärioikeisto lopulta koitui Bauhausin kohtaloksi, kun
kansallissosialistit nousivat valtaan, mutta jo vuonna 1925 äärioikeisto
kolautti Bauhausia ja sen luomaa ”rappiotaidetta” vastaan kun Thüringenissä ja
erityisesti Weimarissa oikeisto pääsi valtaan ja alkoi kutistaa Bauhausin
elintilaa mm. leikkaamalla määrärahoja. Tässä umpikujassa Gropius oli pakotettu
etsimään uusia mahdollisuuksia ja uusia edellytyksä taidekoulunsa toiminnan
jatkamiselle. Mahdollisuus, ymmärrys ja rahoitus löytyi Dessausta, minne
Bauhaus muutti vuonna 1925. Myöhemmin 1930-luvulla kun natsit pääsivät valtaan,
monet Bauhausin taiteilijat ja heidän teoksensa luokiteltiin Entartete
Kunstiksi ja monet keskeiset Bauhaus-vaikuttajat lähtivät maanpakoon.
Näin jälkikäteen arvioituna, oli erittäin hyvä vierailla
Weimarissa ennen Dessauta. Bauhausin alkuvaiheet, sillä taidekoulun ensimmäinen
näytös esitettiin täällä ja kyllä se näyttelykin antoi sitten jotain mukaan
kuitenkin. Hyvää siinä Bauhaus-museon näyttelyssä oli, että se keskittyi
nimenomaan Weimarin-kauteen, joten se sen puolesta antoi oivan pohjan tulevaa
ajatellen. Tällä kertaa katsomatta jäivät mm. Bauhausiin ja sen historiaan
liittyvät Nietzsche-arkisto, Haus Hohe Pappeln, Haus Am Horn, Probsztella
kokonaisuudessaan, Gelmerodan
kyläkirkko, Ilmschlössenin ravintola jne. Yhden Bauhäuslerinin,
tekstiilitaiteilija Benita Koch-Otten, tekstiilejä olisi ollut esillä Weimarin
Uudessa Museossa, mutta missattiin sitten sekin. Yhtä päivää pidempää vierailua
Weimariin en kenellekään suosittele, ellei nyt välttämättä halua sitten joko
Goethe tai Schiller Kaufhausiin – Bauhausin sijasta.
Runoilijoiden nimeen!
Ja kyllä aina yksi polkupyörä saadaan mukaan kertomukseen jos
toiseenkin. Polkupyörä liittyy Bauhausin ideologiaan keskeisesti. Se on jopa
Bauhausin ideologian ilmentymä. Se on käytännöllinen, se on muotoiltu uudesta käyttömateriaalista
uudella teknologialla, se on lähes jokaisen käyttäjän ulottuvilla ja se
soveltui massatuotantoon. Ei siis ihme, että Bauhausin yksi opettajista, Lyonel Feininger,
kulki maakuntamatkojaan polkupyöränsä selässä. Yhdellä reissullansa hän päätyi
Weimarin lähelle Gelmerodaan, jonka kirkosta hän teki useita kubistisia maalauksia
vuosikymmenten mittaan. Yksi Feiningerin puukaiverrus Gelmerodan kirkosta sai vuonna
1919 kunnian päätyä Bauhaus-manifestin
kansilehdelle. Polkupyörä kuuluu siis Bauhaus-mytologiaan mitä
olennaisimmin, kuten tulemme Bauhaus-kierroksen ensi osassa huomaamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti