Saavuimme jo keskiviikkoiltana Weimarista Dessauhun.
Tarkoituksena oli yöpyä Bauhaus-kompleksissa, yhdessä majoituskäyttöön
tarkoitetussa ja lähes alkuperäiseen kuosiinsa entisöidyssä
opiskelija-asunnossa. Kyseessä oli siis matka kohti kokonaisvaltaista
Bauhaus-elämystä.
Kun Bauhaus syntyi Weimarissa, niin Dessaussa Bauhaus kasvoi
täyteen mittaansa, toteuttamaan ohjelmaansa kaikin muodoin ja keinoin.
Ensimmäinen todiste tästä kaiken läpäisevästä taidekoulun ajatuksesta on se,
että Bauhaus-kompleksi itsessään edustaa koulunsa ideologiaa, ollen sen
täydellinen manifestaatio. Kuten ensimmäisen Bauhausin aikaiset taidekoulun
tilat niin myös tämä rakennus on palautettu osittain toteuttamaan alkuperäistä
tarkoitustaan. Tiloissa opiskelevat paikalliset muotoilunopiskelijat, joskin
suurin osa kompleksista on pyhitetty Bauhausin historialle useiden
näyttelytilojen myötä. Lisäksi rakennuksessa toimii mainitsemani majoituksen
lisäksi iso kahvila-bistro sekä museo- ja kirjakaupat, eli kaikki mitä
kokonaisvaltaiseen Bauhaus-kokemukseen tarvitaan.
Varsinaisen Bauhaus-kompleksin lisäksi lähialueilla on
useita taidekouluun liittyviä arkkitehtonisia nähtävyyksiä. Walter Gropiuksen
suunnittelemat Bauhausin opettajille (professoreille) tarkoitetut asunnot
(Meisterhäuser) ja Elben rannalla, aivan viehättävällä, joskin iltamyöhään
perille kävelleelle hyvinkin etäällä oleva Kornhaus, joka valitettavasti oli
yhtä lailla suljettuna kuin pikaisen remontin tarpeessa.
Näiden Bauhausia lähettyvillä olevien kohteiden lisäksi myös
eteläinen Dessau tarjoaa mielenkiintoisen arkkitehtuuri kävelykohteen Walter
Gropiuksen luomaan kaupunginosaan, Siedlung Törteniin, missä sijaitsee 340
tyyppirakennettua modernististia taloa sekä muutama muu erikoisuus. Ohjelmaa
siis Dessaun Bauhaus tarjosi Weimariin nähden yllin kyllin.
Meidän vierailumme aikana Bauhausissa esiteltiin Marcel
Breuerin elämäntyötä laajassa ja hyvin valmistellussa näyttelyssä. Breuerin
töiden kautta avautui mielenkiintoinen retrospektiivi, ajanjakso, joka kattoi
muotoilun ja suunnittelun historiaa aina 1920-luvulta 1970-luvulle. Samalla
pystyimme vertaamaan kotimaisen tuotannon ja muotoilun kehitystä Breuerin
töiden rinnalla. Lisäksi saimme kokeilla istumista Breuerin suunnittelemissa
tuoleissa, sekä vanhoissa alkuperäisissä että uustuotannossa olevissa. Ja jos
etsit sijoituskohteita, niin Breuerin suunnittelemia
huonekaluja voi tilata hesseniläisen Thonet-huonekalutehtaan katalogista.
Itselleni Breuerin näyttelyn, ja miksei koko
Bauhaus-vierailunkin, isoin huomio (tiedän, ettei se ole kovin originelli) oli
se, että sain vierailuni kautta vakuutuksen kahdelle asialle. Ensimmäinen on
se, että tämä muotokieli, joka on Bauhausista lähtöisin, on keskeinen osa myös
minun visuaalista maailmani, minun arkeni muotokieltä. Olen elänyt suurimman
osaa elämästä tässä kielessä ja rakenteessa, ja siksi täällä näkemäni asiat
ovat minulle läheisempiä kuin mitkään muut tyylit. Synnyinkaupunkini Kajaani ei
ole Bauhaus, mutta kaupunginarkkitehti Eino Pitkäsen muotokieli jo 1930-luvun
lopussa on samasta sukupuusta. Tunnistan tämän kielen omakseni. Kun asuin yhden
yön Walter Gropiuksen 1920-luvulla suunnittelemassa opiskelija-asunnossa,
palasin usein ajatuksissani aikaan, jolloin sain asua Turun Ylioppilastalo
C:ssa, jonka oli suunnitellut Turun kaupunginarkkitehti Erik Bryggman. Vaikka
rakennuksilla on ikäeroa ainakin se 40 vuotta, niin nämäkin kaksi asuntolaa
ovat samaa maata ja sukua toisilleen muotokielensä ja ajatuksiensa kautta.
Toinen huomio, mikä jäin (taas) miettimään jälleen modernismia
ja funktionalismia tarkastellessani (ks. mm. aikaisemmat blogikirjoitukset
Brnon funktionalismista huhtikuulta 2007 ja marraskuulta 2011) on
niiden suhtautuminen suomalaiseen muotoiluun ja arkkitehtuuriin. Se mitä
Bauhausissa tehtiin ja innovoitiin 1920-luvulla, tulee luoksemme hyvin pian –
käytännössä samaan aikaan, yhtä aikaa. Tuntematta asiaa mitenkään syvällisemmin,
niin joskus tuntuu siltä, että juuri tuolloin sotienvälisenä aikana suomalainen
muoto oli lähimpänä eurooppalaista keskustelua. Sitä ennen ja sen jälkeen,
etäisyytemme taidesuuntien kovaan ytimeen tai kehityksen kärkeen on kasvanut.
Mutta tämä on nyt vain maallikon mielipide ja näkemys. Yhtäläisyyksiä Bauhausin
ja Suomen välillä on paljon. Niin paljon, että aina ei tiedä kuka oli idean isä
tai äiti. Vakavasti sanottuna, muotoilijoilta voisi joskus edellyttää samaa
lähdekriittistä otetta mitä joudun itse harjoittamaan omassa historioitsijan
työssäni: jokainen lainaus, tulkinta ja argumentti on perusteltava osoittamalla
tiedon alkuperä ja erityisesti puolisoni on ollut sitä mieltä, että olisihan se
muotolainan alkuperäkin joskus hyvä osoittaa.
***
Rakas harrastukseni, polkupyöräily, liittyy tähänkin tarinaan, tietenkin, sillä onhan
polkupyörä mitä bauhauslaisin esine. Edellä mainitsemani Marcel Breuer hankki ensimmäisen
polkupyöränsä asuessaan juuri Dessaussa. Tarkkaillessaan polkupyörän rakennetta
ja muotokieltä, hän ihasteli
polkupyörän taivutettua teräksistä ohjaustankoa ja hänelle syntyi ajatus
yrittää tehdä samaa huonekalumuotoilussa. Polkupyörä siis toimi inspiraation
lähteenä Breuerin suunnittelemalle teräsputkirunkoiselle Wassily-tuolille.
***
Lopuksi vielä kuvakavalkaadi Dessaun Bauhaus-kohteista.
Bauhaus-kompleksin opiskelija-asuntojen siipi
Kornhaus Elben rantapenkereellä iltamyöhään
Vuonna 1976 jälleen pystytetty kerrosten välinen lasiseinä
Oppilaitokse portaikkoa sisältä ja Walter Groupiuksen johtajan huone
Aulan ja ruokalan teknisesti edistynyttä valaistusta
Marcel Breuerin huonekaluja ja sisäportaikkoa Feiningerin Mestaritalossa
Klee/Kandinsky -mestaritalon julkisivua ja portaikkoja
Siedlung Törten eteläisessä Dessaussa
Konsum-rakennus Törtenissä muistutti hämmästyttävällä tavalla Åbo Akademin Boktornetia.
Nykyään Konsumissa toimii infokeskus, missä voi tutustua alueen historiaan yksityiskohtaisesti. Sieltä pääsee myös päivittäisille Törtenin alueen opastetuille arkkitehtuurikävelyille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti